kurgulanmış hayatlar üzerine..

finalcutthe.jpg

ürdün’lü yönetmen omar naim’in, the final cut isimli filiminden akılda kalan soru şu bana göre : insanın yaşamı da bir kurgu mudur?

bir bebek doğduğunda beynine yerleştirilen bir implant sâyesinde ölümüne kadar yaşadığı herşey kaydediliyor, tıpkı bir filim gibi. öldükten sonra çıkarılan implanttan, kötü olarak adlandırılabilek bütün sahneler siliniyor, yerine hep güzel anılar kalacak şekilde bir filim hâline getiriliyor. yâni o kişinin hayâtı başarılı bir kurgucu tarafından yeniden yazılıyor gibi bir anlamda. öldükten sonra yakınlarına kalan hoş bir hediye gibi. iyi güzel de, insanoğlu acaba kendi yaşadıklarını kurguluyor olamaz mı? nitekim, filimde kurgucumuzun başına gelen böyle bir durum. kendi kurgusuyla yüzleşen bir kurgucunın hikâyesi bu. robin williams’ı ciddi rollerde görmek isteyenler için birebir. bana göre hüznü  de sindirmiş yüzüne. 

şimdi cevâbı veriyorum: evet, bana kalırsa yaşam da kurguladığımız kadar işte. anladığını sanmak, yaptığını sanmak, duyduğunu sanmak, gördüğünü sanmak v.b.  yıllarca kendimizi suçladığımız bir olayı aslında hiç de öyle yaşamamış olabiliriz. kendimizi affetmeyi öğrenmenin yoluna bakmalı bir an önce. elbette işlemediğimizi sandığımız ama işlediğimiz suçları da hesâba katarak. kul hakkı dediğimiz şey de ne sanki.. kendinle hesaplaşma işte. yüce yaratıcı, bizi bize bırakacak kadar adaletsiz olamaz.. beyin gerçekten muazzam bir mekanizma. yaşadığımız herşeyin aslı orada kayıtlı. kaçta kaçını kullanıyor olduğumuza bakarsak durumun ne kadar vahim olduğu anlaşılıyor. en akıllı olanın kazanacağı bir oyun değil bu. neyi, ne niyetle yaptığımız daha mühim. herkesin doğrusu kendine. çıkın çıkabilirseniz işin içinden bakalım..

19 responses to “kurgulanmış hayatlar üzerine..

  1. Candan;

    bazen öyle yazıyorsun ki iki gram aklımda kurcuklanmadık yer kalmıyor:)Bu anlattıklarınla yüzleştiğim zaman aklımda takılı kalan tek bir kelime kalıyor.”kader” biz kendi kurguladığımız kadarını mı yaşıyoruz?Yaratıcı sen bunu mu yaşayacaksın diyor?Eğer biz kurguluyorsak yaratıcının fonksiyonu nerde başlıyor?

    Üstelik yazıyı yazdın çıkamadım işin içinden diyenlere ne diyeceksin:)Sevgilerimle..

  2. Candan hanim ece buraya bir mesaj atmis fakat mesaj spam olmus heralde. Ayrica Mail de atmis. Sizi msn’de bekliyormus.

  3. Candan hanim bkz. akismet. )

  4. Sevgili Vecihe..
    yaratıcı asıl kurgucu değil midir? fonksiyon işine hiç girmeyelim çıkamayız. ama bana kalırsa istediği tek şey : bilinmek. şimdilik böyle düşünüyorum, yarın ne düşünürüm bilmem :) işin içinden çıkmış olsaydım, burada ne işim vardı a canım :))

  5. XSI Bey,
    Ece’ye de yazdım, eve şimdi geldim, acaba hâlâ msn’de olabilir mi? hemen açacağım, şansımı deneyeyim hiç değilse. yorumu da bekliyordu onay için, çünki sanırım farklı bir adres, o yüzden demin onaylayabildim ancak. maillere de şimdi bakacağım. elçiliğinize ayrıca müteşekkirim :))

  6. Kelimeler yordu beni.
    Ruhum aktı serdi beni…Ne bilim işte öyle.

  7. osun sen..
    yorulma, hatırlamaya çalış. olacak hadi söz veriyorum :)

  8. ..söyleyiniz.reca edeyim..
    ..kendilerine de..
    ..bendenizi dinleyip te..
    ..beyaz at’tan inerek..
    ..kızıl kanatlı at’a binsinler..
    ..henüz bana güvenemiyorlar..
    ..belkim..sizi dinlerler efendim..
    ..sayın ben o’yum bey’den bahs ediyorum..
    ..lütfen yani..

  9. osun sen,
    bakınız, önce bursa’ya gidip haralardan kızıl kanatlı bi at alceniz, sora üstüne binceniz, soracığıma dıgıdık dıgıdık uçceniz, tağam mı? falla örtmenimis öle diyo ve referansları da çoh sağlamdır, ona biraz , bana hiç güvenmeyebilirsiniz :))

    kanaât kullanacek misiniz örtmenim? ben görevimi yaptım :P

  10. Adeta coşayım istiyorum.
    Ata bineyim ama uçmasın at.
    Acelem var koşasım yok.
    Varasım var gidesim yok.

  11. aa psikopata bağlamış oyumben, yaşasın!
    âdeta delirmelisin, üşütmeden ;)

  12. ..psişik’iniz geldi..
    ..hanııım..

    ..kızıl kanatlı at üzerinde..
    ..öte’ye..bir..iki..
    ..haydee..

  13. psişik bey afedersünüz, bis ecderhâmız ilen geleceydik mehsuru yoğusa..
    bi kişi kaç pere? sâdece gidiş olcek. indirim yaparsanız belkülüm tur bilem düzenleyebülürük, pardon yâni ;)

  14. Uzun bir süre sabit bir noktaya bakma isteğimi depreştirdiniz.
    Höykürmek istiyorum şu an.
    Siz yaptınız bunu.
    Ağk…

  15. Osun sen,
    sefiyorus bis seni çok..
    höykür höykürebildiğin kadar, burası senin, çekinme ;)
    bise neler de yaptırıyorsun.. ayıp değil mi çocuuum?!

  16. İçimden coşan duyguların parmaklarımdan klavyeye akmasına engel olmakta zorlanıyorum… İyice bir titresem kendime gelebilir miyim? Yoksa hoyratça kendimi ifade edeyim mi?

  17. ..amca..
    ..size “baba” diyebilir miyim?
    ..ve..
    ..küçük kurbağa..küçük kurbağa..
    ..melodisini çalaraktan..
    ..mırıldanabilir misiniz..
    ..mercy..

  18. Osun sen,
    e hadi.. daha soruyor musun?

  19. Kurgu… Yaşantımızdaki her şeyin bir kurgu olduğunun kanıtı; bana sorarsanız doğuşumuza kendimizin karar veremiyor oluşumuz. ehi. Her şey bir kurgu. Kader denen şey insan aklının ötesindeki mekanizmalar tarafından ayarlanmış olaylar manzumesi. Bizim bu durumu anlamlandıramıyor olmamızın sebebi ise yaşam kurgumuzun kendi yaşam boyutumuzda aramamız. İnamıyorsanız tutun elimi. Ve uçmaya hazır olun. Fakat uyarıyorum hiç bir şey eskisi gibi olmayacak. ehi ( salyasını siler, soğuk soğuk terler….)

Bir Cevap Yazın

