house of sand and fog

top.jpg

vadim perelman’ın, andre dubus’un kitabından uyarladığı bir filim : house of sand and fog. ben kingsley ismi benim için hep özel olmuştur. ben ona gandhi’den beri bayılıyorum. bu filimi seyretmem için referansı fazlasıyla sağlamdı. ama filimin hikâyesi de, öyle pek rastlanan türden değil. bir kere paran kadar insan olduğun abd gerçeğini çok iyi yansıtmış. crash’ı izleyip sevmiş olanlar bunu da seveceklerdir eminim.

kadere karşı konulur mu, konulmaz mı sorusu, burada alev alatlı’ya sorulmuyor. dank diye beyninde bir ses duyuyorsun. tao felsefesindeki wu wei hâli benim anladığıma göre akışına bırakmak oluyor hayâtı. yâni zâten bırakmasan ne değişiyor ki..? filimde, hayâtın akışına bırakılmadığı taktirde neler yaşanabileceği sorusunun cevâbı çarpıcı bir biçimde veriliyor. yaşamında, -sonum geldi işte- duygusunu bir kere olsun tatmamış kişilerin seyretmesini önermiyorum. bu durumu fazlasıyla, belki de inanılmaz bir sıklıkla yaşamış biri olarak doğrusu filimden değil de, aklıma gelenlerden daha çok etkilendim. ama çok da çabuk atlattım. çünki yakın zamâna kadar kör dövüşü yaptığımı biliyordum.

annem benden önce seyretmişti bu filimi (dün) . ”izlediğim en güzel filimdi” diye tanımladı. etkilenmiş olmasını umuyorum. çünki pek tarzı değildir öyle, hayâtı akışına bırakmak falan. bu yüzden çok tartışmışızdır, hattâ hep bu yüzden diyebilirim. plânlı yaşamayı öğrenemedim bir türlü, daha doğrusu bunun aptalca olduğunu düşünüyorum. nihâyet beni haklı çıkaran bir örnek, bu filim, belki anneme ne yapmaya çalışmadığımı bir parça anlatabilmiştir. hayâtı olduğu gibi, geldiği gibi, gittiği gibi, yürüdüğü gibi kabûl etmekten başka bir yol bilmiyorum. sonlu bir yaşamdan daha fazlasını beklemek, mankafalık olur. tek bir plânlayıcının olduğu bu yerde, bir ses bana, uslu olup beklememi söylüyor. belki de artık zorluklar yerini kolaylıklara bırakır ve yorgunluğuma da değer, kimbilir belki de ben istemişimdir bu kadar zorlu olmasını oyunun, level atlaya atlaya sonuna gelmiş de olabilirim ha?

14 responses to “house of sand and fog

  1. Candan Hanım gecikmiş bir cevap olacak ama evet ben Vecihe’nin görümcesiyim. :)

    “hayâtı olduğu gibi, geldiği gibi, gittiği gibi, yürüdüğü gibi kabûl etmekten başka bir yol bilmiyorum. sonlu bir yaşamdan daha fazlasını beklemek, mankafalık olur.tek bir plânlayıcının olduğu bu yerde, bir ses bana, uslu olup beklememi söylüyor.”

    Ne güzel söylemişsiniz.İşin bütün sırrı bu işte bence de.Ötesi bu kısacık yaşamı hepten zora sokmak ve zindan etmekten başka bir şey değil.

    Ve şu nokta da da Suat Bey’e katılıyorum. :))

    [Candan hanım size de hassaten hürmetler efendim. Yazılarınızın tamamını okuyorum ama derinlikleri yüzünden idrakimi aştığından mahcup olma korkusuyla fikirlerimi paylaşamıyorum.. Mazur görünüz. :-)]

    Ben kendi çapımda daha sade bir şekilde takılıyorum.Elimden bu geliyor ancak.

    (benim oraya gelip artı Paticikler sayfam da son yazıya ve yoruma bakarsanız Vecihe’nin yayınladığından daha büyük bir ŞEKER görürsünüz. :)))

  2. Aa yanlız, doğduğum günden beri bu bilgelik içinde değilim tabi…
    Çoook acı tecrübelerden sonra bunu anladım da …
    Huzura erdim. :)

  3. Sâliha Hanım,
    böyle uzun yazmanız ne güzel.. çok teşekkür ederim.
    Vecihe’nin görümcesi..ımm Vecihe sizin erkek kardeşinizle evli yâni değil mi? ben hep karıştırıyorum da bu işleri :)

    Suât Bey’e katılırsanız valla kendimi kötü hissederim. ciddiyim. o hep öyle yapıp mahcub ediyor beni zâten, bir de ikiye katlanırsa ne yapacağımı şaşırırım valla.. inanın benim yaptığım da sizden farklı değil, kendi çapımda atıyorum-tutuyorum işte, bu işi o kadar da büyütmemek lâzım gözümüzde.

    sizin oraya uğradım ve gördüğüm manzara hârikaydı :)) ama benim dediğim şeker Vecihe’nin oğlu için dediğimdi değil mi? sizde onun başka fotoğrafı vardıysa da ben göremedim gâliba, yanılıyorsam beni uyarırsanız sevinirim. diğer şekerlerden pamuk olan bana son kedimi hatırlattı :( epey oldu kaybedeli ve ondan sonra artık başka biriyle hayâtımı paylaşmayı düşünmüyorum. kendimi suçlayacak fazlasıyla done var elimde hazır bir de üstüne yenileri eklensin istemiyorum. belki bahçeli bir evim olursa bir gün.. kimbilir belki diyorum yine de korkuyorum işte.. ama görünce de dayanamıyorum :) içime sokasım geliyor hayvanları ve aram oldu bitti hep daha iyidir onlarla, insanlara göre yâni. gerçi insanlar da beni içlerine sokmak istiyorlar görünce ama..:P
    şeyyy maydanoz olana bayıldımmm!! çok şeker bi’ şey, siz istanbul’da falan değilsiniz inşallah, yoksa yakında bir bahaneyle ziyâretinize gelebilirim :D

    tecrübe tecrübedir. acısıyla tatlısıyla. nasıl bilebiliriz hangisinden ders aldığımızı, boşverin.. huzur hoş bir duygu, Allah tadınızı bozmasın…

  4. Candan Hanım,O son yeni yazı,yeni yazı anonslu yazıda yeğenim diye link var. :)
    Oraya gidince ŞEKER’imin büyük boy resmi ile karşılaşacaksınız..(Hatta o resmi daha da büyütebilirsiniz.)

    Allah’ımın yarattığı öyle güzel olunca halası da güzel güzel pozlarını çekiyor işte. Ama Vecihe resmi küçük koymuş. :(
    Yok İstanbul’da değilim,ama olsun beklerim.Burası komşu il.

  5. Ay sizi niye bu kadar yoruyorum ki :

    http://yagmur-damlasi.blogspot.com/2006/09/burak-abi.html

    Burada tatlışım :) Sevgiler…

  6. Sâliha Hanım,
    şimdi bir atış yapıyorum bakalım tutacak mı? siz de Vecihe gibi İzmit’te siniz..? eh hemşehri sayılırız yarı yarıya, çocukluğum Karamürsel’de geçti benim :) en son, durun bakayım..ımm birkaç ay önce oradaydım çok yakın bir arkadaşımda dağ havası soluyup geldim. Arslanbey miydi neydi, bu depremden sonra yapılan yeni konutlar var, hârika bir yer olmuş orası, çok sessiz ve yeşil, iyi gelmişti.. belki yakınlarda tekrar kaçabilirim, belli mi olur.. tabi bu kadar söyledikten sonra siz bana şimdi ” ben Tekirdağ’dayım” da diyebilirsiniz :P eh kadere küsmek olmazmış, tekirdağ köfteye de bayılırım :D

    benim için girdiğiniz zahmete çok teşekkür ederim. gittim ve bir de yorum bıraktım, arz ederim :)

  7. Candancığım;
    yağmur damlasında oğlumun resmi altında sorduğun soruya ben burdan cevap vereyim.Evet gerçek ismim Pınar :) Metin Beyin bloğuna ilk girdiğim dönemlerdi, Pınar olarak yorum bırakıyordum.Lakin birden fazla Pınar olunca Metin Bey yorumlara cevap vermekte zorlanmamak için Pınar Kemale demişti bana..Böylelikle kendime yeni bir isim bulmak durumunda kaldım.Çok uzakta aramadım.Eşimin rahmetli annesinin ismi Vecihe’yi uygun gördüm.Böylelikle 27 yıllık Pınar sanalın Vecihe’si oldu :)

    Film içinse şunları söyleyebilirim.İzlenesi bir film!İki farklı kültürden insanın çatışmasını güzel sunmuşlar.Göçmen sorunu, adalet kavramı ve mülkiyet konuları işlenmiş, karakter ağırlıklı ciddiyet arayanlara uygun bir film.

    Sevgilerimle..

  8. ..günaydınlar olsuuun..
    ..bir hoş muhabbet..
    ..buralarda..
    ..ne güzel..
    ..biz de katılak bare..

    top top kadife
    kızın adı Vecihe
    oturmuş halı dokur
    içinde bülbül okur
    bir tabak gülüm olsa
    iki arkadaşım olsa
    biri ay, biri yıldız
    Vecihe ve bide Cankız

  9. Candan hanımcım evet onun adı artık sanal alemde heryerde Vecihe. O yazı eski bir yazı idi,onun için orada öyle geçmiş.
    Hem annemin adı olduğu için benim pek hoşuma gidiyor.:)))
    Ve ben Karamürsel’e yakınım.:)))
    (Maydanoz kucağım da bana sevgi masajı yapıyor.Lulu dolabı açmaya çalışıyor. Minik Roka tepeme çıkmaya çalışıyor. Ben mi? Yazı yazmaya çalışıyorum.)
    Çok çalışkanız sabah sabah…:)

  10. Sevgili Vecihe ımm Pınar :))
    ne farkeder ki.. ikisi de güzel isim ama sen artık Vecihe oldun bi kere :)) eşinizin ve Sâliha Hanım’ın da annesinin ismiymiş, ne güzel işte yâd etmiş oluyoruz kendisini.. Allah rahmet eylesin.

    filimi seyretmişsin anlaşılan :) bu söylediklerinin dışında benim asıl ilgimi çeken; akışına bırakmaz ve zorlamaya kalkarsak hayâtı, hiç istemediğimiz durumlar meydana gelebilir. kendi ihtiraslarımızla diretmeye çalıştıkça, bu defâ daha acımasızca canımıza okur.

    candan sevgiler benden..

  11. Interim Lokumum,
    onlar ne güzel satırlardı öyle.. iştirâk etmek isterim ama yapabilir miyim bilmem..

    hep bir omuz aradım
    dirsekti baktım kaçtım
    sonunda güldü kader
    omuzunda ağladım
    candan dost diye inler
    kim ne düşünür söyler
    interlock ona derler
    aziz babamdır benim

    eksik olmayın efendim, her dâim başımın üstü yeriniz…

  12. Sâliha Hanım,
    yakında akraba çıkabiliriz valla :)) Gölcük mü desem, yoksa pek sevdiğim Değirmendere mi? neyse karıştırmayayım iyiden iyiye :)) hârika bu duyduklarım, en hoş hâtırâlarımın saklandığı yerler oralar. şimdi aldım elime kâğıt kalemi, en kocaman çınar ağacının, en kalın dalına tünedim, yazlık sinemadayım. herkes filim izliyor bense düşlerime tutunmuşum, aydede söylüyor ben yazıyorum. ahh ne güzel şeyler anımsattınız bana.. vâr olun…

    maydanoz erkek mi dişi mi? valla neyse ne, benim yerime biraz mıncıklayın onu n’olur, bir de karnını öpün olur mu? kafasını avuçlayın şöyle ve uyyyy diye sıvazlayın. hoşlanmazsa kendi bilir, zirâ ben bunu hep yaparım :D

  13. ne çok özlemişim seni..ne çok …yazılarını okumayı..en çok seni okumayı özlemişim…
    ama inan ki gelene dek farketmemiştim..
    siten..tarzın..yazın…-kısacık bir net imkânı dahlinde ancak bunu okuyabildim-..her zaman ki gibi çok güzel…
    iyiyim…bücür cadı da iyi…kıştan / alerjiden ve sağlıktan muzdarip ama umutluyuz İstanbulun bir ucunda…
    İzmitlilere selam bu arada:)
    ve karamürselde az da olsa aynı havayı kokladığıma…
    sevgiyle kalasın…

  14. Manolyam güzel kuşum :)
    hoşgeldin.. yazı bahâne, gelmen şahâne :) ben de seni çok özledim.. bücüre geçmiş olsun, öperim gözlerinden. sorma hemşehriler var burda. bloguna daha sık uğramalıyım, uzak kaldım biraz blogcu’nun havasından. ama sen affedersin nasılsa ve kaldığımız yerden başlayabileceğimiz için, rahat içim :))
    candan sevgilerimle..

Bir Cevap Yazın

