bu oyunda mızıkçılık yasak!

deneyafis.jpg

müslüman geçinen filim dünyâsı uyuyadursun, -elin gâvuru- deyip beğenmediğimiz adamlar, çıkmış özetlemişler işi. hangi işi mi? hani hep der dururuz ya, -bu dünyâ bir imtihan yeri- diye, işte onu. biz ezbere konuşmayı pek severiz milletçe. âyetlerle defâlarca anlatılan şeyleri dille tekrarlar (muhtemelen içimizden, yoksa hiç değilse kulaklarımız duyardı), uygulamaya gelince atar tutarız.

yöneticiler, gardiyanlar ve mahkûmlar arasında geçen bir filim; deney. oliver hirschbeigel yönetmiş. koş lola koş’dan hatırlayacağınız mortiz bleibtreu, baş rolde. 2001 alman yapımı bir filim bu. şimdi belki bana – günaydın! -diyeceksiniz. evet bence de bana günaydın. ya izlemeyenlere? bırakalım da, onlar kendileri karar versinler..

nette şöyle bir gezintiye çıktım da, deney yapan bir araştırma şirketinin, iktidar sarhoşluğuyla ya da psikolojik baskılarla insanların ne tür bir tepki vereceğiyle ilgili bir filim olarak bahsedilmesinden öte bir yoruma rastlayamadım (yerli kaynaklardan bahsediyorum elbette). simgesel ögelerle verilmeye çalışılan mesajları kimse almamış, ya da anlamamış görünüyor. ya da ben böyle anladım. yâni meslek grupları ya da durduk yere filime romantik bir öge gibi sokulmuş zannedilen kadın karakter gibi. o kadın, neden hep adamın en sıkıntılı anlarında gördüğü düşle yanında oluyordu? âdeta adamın bulunduğu şartlara dayanabilmesini sağlayan tek kuvvet gibi.. doğrusu bana ilginç geldi. zâten filimin sonunda, bence durum çok da net konulmuş; bâzılarımız korunuyor. cenneti mi istiyorsunuz? aklınızı kullanın! sıkıntılar, zorluklar, yıkımlar, haksızlıklar, iğrençlikler, elbette olacaktır. önemli olan, bunu hem bir oyun gibi görmek, hem de ciddiye almaktır. salt oyun gibi görürseniz dalgaya düşer, ayvayı yersiniz. oyun gibi görmezseniz, sıkıntıların içinde boğulur gidersiniz. ama hem oyun gibi görüp, hem de ciddiye alırsanız, kurtuluşa giden yolu bulursunuz. yâni bu filim bana bunları anlattı. başkalarına ne anlatır bilmem.. ama mutlaka seyretmelisiniz. çocuklarla birlikte değil tabi, rtüklüğümü de yapmış olayım, benden günah gitti! 

6 responses to “bu oyunda mızıkçılık yasak!

  1. ..harika bir yorum..
    ..ve bir küçük..ilâve yorum;

    filmin adı:

    “that experimental”

    “zihin’e ait temel/basic program..”
    ..bir anlamda..
    ..delâlet /dünya analojik programı..
    ..uygulamaları/imtihanları..

    ..sevgiler..

  2. Sayın Interim Lokumum
    teşekkür ederim. son derece çarpıcı bir filimdi. ”basic” deyip geçmemek gerek demek ki.. birinci basamak olarak kâbûl eder ve gereğini yerine getirirsek, ikinciye geçiş daha kolay olacaktır. ya da birçoğu için olmuştur da bunlar abur cubur gibi geliyordur şimdi :)

    sarı sarı liralar
    ellerinde kınalar
    kızlar gelin olunca
    hem gider hem de ağlar
    hem gider hem ağlar

    severim sizi :)

  3. karahisar kalesi
    yıkılır gelir
    kâgülü
    boynuna
    dökülür gelir

    yayladan gel
    allı gelin
    yayladan
    kesme ümidini
    kadir mevladan

    verelini
    karlı dağlar
    aşalım

    bayramlaşalım

  4. sen çağrırsın da ben duymam mı ?? Ahanda buradayım mademki sen bana gelmekte zorlanıyorsun,ben sana geldim…

    Sayfamı ben rahat açıyorum bilmem ki başka birilerinden de böyle bir şikayet varmıdır? Ama ben farklı bilgisayarlardan dahi rahatça ulaşabiliyorum evime…

    Kayfemi içtim gidiyorum..hadi kal sağlıcakla..

  5. Interimiz Lokumumuz..

    can bula cânânını,
    bayram o bayram ola..
    kul bula sultanını,
    bayram o bayram ola..

    &&&

    ver elini karlı dağlar aşalım
    bayramlaşalım

  6. Oglenam güzelim..
    ben aceleci bir kimseyim. bütün suç da bende :)
    o an bir şey geliyor aklıma yazmak istiyorum, açılmayınca sayfa sinir oluyorum. e sonra şevkim kırılıyor falan filân.. sıkma canını sen, geldin ya, buluştuk ya ne gam!

    öperim ve dahi severim seni ben..

Bir Cevap Yazın

