n’olacak benim bu halım, işkilim, sevgilim..?

evdeki halıların çoğunu kaldırdım. oldum olası sevmem zâten; ne o öyle, heryere serilmiş, başına bir sürü iş açan, sürekli ilgi isteyen düğümler…

neden doğdu böyle bir ihtiyâç bilmem. hayır yâni bildiğim kadarıyla ilk olarak göçebe kavimlerde kullanılan, ortaasya kültüründe ortaya çıkan bir târihi var halının. biraz sanki bize mi âit..? ayaklar üşüdüğü için mi, dokuma sanatı uğruna mı, estetik kaygılarla mı üretilmiştir ilk halı kimbilir..

bir ara, param çokken ve nereye harcayacağımı şaşırmışken ben de kendimi eski el dokuma halı kilim satan dükkânlarda gezerken bulmuştum, bir mîmar arkadaşımla berâber. o, iyi anlıyordu bu işlerden. gelecek için iyi bir yatırım aracı olduğuna beni bile iknâ etmişti. parayı basıp aldığım eski bir anadolu kilim şu anda sanırım (başkasına vermediyse) kapıcımızın evinde duruyordur. eski bir kilim işte deyip, çöpe atmadıysa ya da.. bir azerî cicim var, o duruyor hâlâ. sırf renklerini sevdiğim için almıştım, çok da para vermemiştim, öyle hatırlıyorum. bir de çanakkale halım var. küçük bir şey ve onun da renkleri çok güzel. eh yeter bence.

bu kaldırdığım halılar annemin. kızmayacağını bilsem bir dakika bile tutmam hiçbirini. herşeyi göze alıp, bir bahâneyle, bugün yarın birilerine verebilirim onları da. sürekli bakım ve temizlik istemeleri bir yana, sanat eseri olup da duvarları süslemeyecekse ne gerek var halıya, kilime anlamıyorum. kışın ev terliklerimiz var ve yazın da zâten insan terlik bile giyemiyor. bu halı ve kilimlerin işe yaradığı muhakkak bir yer var ama ya ben salağım çözemiyorum, ya da.. hmm olabilir tabi ya!.. birşeylerin üstünü örtmeye yarıyor bunlar, anladııııım. e açıkta kalsa daha iyi değil mi? kirlenen yerler daha kolay görülür, temizlenir, evde toz olmaz (olsa bile daha az).

parkeye, taşa basmanı engelleyen, altında bir sürü şey biriktiren, saklayan halılar ve kilimler.. dayanılmaz bir şey. ne giyeceğimi düşünürken bile sıkılıyorum ben. tek tip olsa giysilerimiz, hiç gam yemem. ne düşünücem öyle, şuraya giderken bunu mu giysem, yok olmaz, o yakışık almaz filân. ay ne sıkıcı! halı ve kilimler de evin giysisi mi yoksa..? ya olmasınlar, ya da onlar da tek tip olsun ne var. şöyle toz tutmayan, kir barındırmayan cinsten filân. bunca insan, bunca ev, halı, kilim.. ne saklanıyor acaba altlarında..?

20 responses to “n’olacak benim bu halım, işkilim, sevgilim..?

  1. Candan Hanim,
    Hali gibi guzel seylere takmanizi siddetle protesto ediyorum!!!
    Hali uzerinde takla atilacak, ciplak ayakla mac yapilacak, guresilecek muhtesem bir seydir… Hic betonda takla attiniz mi bilmiyorum ama emin olun tekrarlanmayi isteyeceginizden emin degilim…
    Kisin ciplak ayakla betona basmak gibi insanin usumesine ve kicinin donmasina neden olacak seylerden koruru. Yazin cok sicaksa eve klima taktirirsiniz halilari atmazsiniz efendi!!!

    Ayriyetten hali dekorasyona yardimci olur, odayi genis ve zengin gosterir!!!

    HAliseverler Dernegi Adina
    Fatih Demir

    Yaziklar olsun Candan HAnim…. :)

  2. Fatih de la Galuga Beyciim,
    benim takla atmayı sevdiğimi nirden çıkardınız şincik anlayabilmiş değilim. stop. :P

    kışın ayağınıza çorap giyin bir de terlik, yine üşümezsiniz. yazın ise taşa/tahtaya basmayı, bilhassa tercih ederim. ayıptır söylemesi statik elektrik mi ne ondan oluyo bende. sonra önüme geleni çarpıyom. bu benim için değilse de karşı taraf için pek hoş olmeyyo. ondan soracığıma, klimadan hiç hoşlaşmam, faranjit yapıyo. ondan da sonracığıma halı/kilim gibi şeyler odayı geniş göstermez. tam tersidir. boşuna o kadar inşaat/tekorasyonla neyim uğraşmadık yâne. o HA’lar niye gözüme gözüme giriyo, bi de onu sorcektim. bitti. son. stop.

    halıaltı sporları federasyon başkanı
    candan demirdöven

    bana yazıksa, sana ne olsun acep diyom başka da bi şey demiyom. stop. :)

  3. Selamun Aleyküm Candan Abla;

    Abla halıları toptan atmak yerine kendine halısısız alanlar açabilirsin. Böylece Fatih Bey olsun Benim gibiler olsun evinizde boşluğa basıyor gibi hissetmez kendini. Ben halı olmayınca öyle hissediyom. Ayağımda çorap + patik + terlik olsun halı yoksa olmuyor. Ayrıca arada bir amaçsızca yere uzanmak icap eder. Allah korusun bayılıp yere kapaklanmak; ayağı komidiye, koltuk takımına takıp yerde taklalar atmak gerekir. Şimdi bunlardan sizi çorap ve terlik koruyamaz. Halıda tam koruma sağlamaz ama yumuşak bir iniş her zaman tercihimizdir. Benim kankamda kendi odasındaki halıyı kaldırıyor yazın. ama evin geri kalanı hep halı :D

    Allah’a emanet olun…

  4. aa siz bize gelmiş miydiniz daha önce Fatih’le? çıkaramadım ben sizi canım.. kimlerdensiniz siz? :P

    efladım amaçsızca filân yerlerde ne arıyorsunuz öyle. hiç değilse bir işe yarayın, mekik çekin ne bileyim, olmadı şınav.. patikleri çıkarın yalnız, kayarsınız Allah mahfaza!

    sizin evdeki halıların altında kimbilir neler birikmiştir.. ay içim içimi yer şimdi meraktan. :P

  5. halı konusunda kafası karışık, tutarsız bir insanım, niçün dersen, şimdi ben salonumda ve yatak odamda halı olsun isterim bak, hele yatak odasında uyanıp ayağımı yere bastığım vakıt illa ki yumuşak bir şeye deyecek kardeşim, ne o öyle buz gibi betondu, tahtaydı, olmaz.

    salonda da olmalı halı, yeğenler gelir, iki azman nerede güleşip, birbirlerini yere vuracaklar halı olmazsa? ha, sorarım size?

    haa, bu arada calısma odasında olmasa da olur bak. koridora da yıllardır bir ölçü alıp yolluk tabir edilen şeyden almayı becerebilmiş değilim. peki bu beni rahatsız ediyor mu? hayır. yaz-kış marleylerin üstünde geziyom, kah terlikle kah yalınayak.

    dedim ya tutarsızım bu halı mevzuunda.

    bir de dedigin gibi halı altına bir sürü şey tıkıştırılan bir şey. bkz benim halıların altında yıllardır çerçevelenmeyi bekleyen posterler.

  6. Bugün Saliha ablamla birlikte dakikalarca halı bakmışlığımızın üstüne iyi geldi bu yazı :)))

    “Saliha ablam bak ne gerek var halıya diyor Candan!Belki bu postu okuduktan sonra vazgeçersin almaktan:))”

    Kenarları ipek işlemeli el dokuma halılara hayranım.Bir kaç yıl önce aldım bir tane oğlum göz zevkimi tatmin etmeme pek izin vermese de hala el dokuma ille de krem rengi diyen biriyim:))

    Bunun dışında bir de bütün ev halı kaplı utanmadan halının üstüne halı koyuyorum yahu :D Olsun ahşap yada marley yada mermer alanları silmek onları parlatmaktansa halılarımı 20 günde bir yıkarım:D

    Hem evde minnacık bir tosba var yahu olur olmaz betona basar hasta falan olur ondan sonra koca bir sülaleyle uğraş dur.Çocuğu hasta ettin dır dırı çek :D Öperim cnm

  7. neolitik hanım, neolitik hanım! hemen telâşlanmayın. hoşgeldiniz diyecektim sâdece. :)

    hemen konuya döneyim, zirâ ziyâretçimiz pek fazla smiley şe’etmemiş, biz de buldumcuk olmuş gibi yapmayalım. :P

    siz de halısız saha bırakmamışsınız evde canııım. top oynarkene kayar hem o halı denen meret. güleş tutmak için de minder tavsiye edeyyorum. o da olmadı, ekiz yatak ne güne duruyo? yeğenlerden kıymetli mi?
    hadi yatak odasını anladım, salona nolüyür? orada da mı uyanma şansı vermek lâzım bünyeye? hı, sorarım sağa, size.. :) salonda uyumak, sağlığa son derece zararlı bir şeydir. demedi demeyin. ya televizyon açık kalmıştır (bkz. tasarruf politikalarımız), ya da sigara tablası falan vardır yakında, kalkınca kokusu hiç çekilmez. ama yatak odası öyle mi? temiz giysiler yumuş yumoş kokarlar ve sizi zinde bir sabaha uyandırırlar. bahar gibi tıpkı.

    neyse, tutarsızlık iyi bir şeydir (bkz. benim hitap şekillerim neocum ;) ). zâten ben de gerekli temizliği yaptıktan sonra kimisini serdim bile yeniden. bu sefer altından para mara da çıkmadı hiçbirinin. tabi annem gideli epey oluyor, gelse de yeniden dolsa yerleri. aaah annecim benim. :)

  8. kız Veciheeee!
    Allah canını almasın e mi! ipek halıları yirmi günde bir yıkıyon mu sen sâhiden?! Allaaah! yok anam yok sen hemen görümcenin lâfını dinle, daha fazla zarâra sokma kocanı. batacak adam! oğlanın ayağına çorap giydirmezsen tabi hasta olur çocuk! giydir ayakkabısını da şöyle ortopedik cinsten, bak bir şey oluyor mu.. vah evlâââdııım! anası her yere halı döşeyecek diye, elektrik yüklenecek durmadan. git o çocuğa bi topraklama yaptır yarın. parka filân götür ne biliyim, çayıra çimene bassın acık yavrucak. :))) öpüldün hade, Sâlihacıııma da selâm çok, öp benim yerime (yanında di mi?, değilse de duymuştur o beni şimdi :) )..

  9. Yok ablam evine gitti.Ben dedim ona hade hade naşşhh öyle kalınmaz gelinin evinde hehe :D

    İpek halıyı yıkamıyorum onu siliyorum.170 metre kare evin here yeri halıfleks kaplı onları 20 günde bir yıkıyorum yada yıkatıyorum diyelim :D

    Benim oğlum gibi anne ayaklarım hava alsın diyip diyip çorap, terlik, panduf ne varsa çıkaran bir veledin olaydı görürdüm ben seni :D Topraklama işini babası üstlendi.Hemen hemen her gün topraklanıyor :))Çocuk elektrik yüklenmiyor ama halı yıkanacak sevdasına fatura baya bir elektrik yüklenmiş halde geliyor hehe :D Elektrik dedikçe gök gürlemesi acaip çoğaldı yaw!İyi geceler cnm

  10. Konuyla alakası yok ama sabah buralarda bi şiir gördüm sanki en buharlaşan cinsiden… uçmuş:P
    bana öle gelmiş
    ve karıştırmış olmam da ihtimal dahilinde tabi heralde galima sanırsam :/*

  11. Gece bende okumuştum:))

  12. bak bu iyi işte….

    halı ve giysiler konusunda benimle aynı şeyleri kafasından geçiren ve büyük bir cesaretle bloguna yazma inceliğini gösteren bir şu yeryüzünün üstünde yürüyebiliyor, nefes alabiliyor, damarlarında kan yürüyebiliyor….

    Ne mutlu, ne mutlu…

    Bi de halı olayının başka yönleri de var, bilmem bilir misiniz?

    ” Ev tozu akarı alerjisi İngiltere’de çocuklarda ve erişkinlerde en sık görülen alerjidir. Ev tozu akarları insan derisinden dökülen pullarla beslenerek yaşamını sürdüren sekiz bacaklı mikroskopik canlılardır. En çok halı, yatak, koltuk ve giysiler gibi ılık ve nemli ortamlarda büyür ve çoğalırlar.

    İdeal olanı tüm halıların yatak odasından çıkarılması ve yerlerin parke ya da muşamba olmasıdır. Halıdan vazgeçemiyorsanız, sentetik olanı tercih etmek daha uygundur çünkü bunlar akar parçacıklarını kendine çeken statik bir elektrik yükü oluşturur, böylece havadaki alerjen miktarını azaltırlar. Güçlü bir elektrik süpürgesiyle halılarınızı ve evin her yerini düzenli aralıklarla süpürün.”

    http://www.thehealthnews.org/Alerji/akarlar.htm

  13. Bir de “şapkalı a” larınız çok hoşuma gitmeye başladı.

    Hangi ” font”dur bu, nasıl yazılır, biz de böyle yazabilecek olur muyuz?

    İşin sırrı nedir?

    Şu meraklı adama bir izahat ( bakın a’nın üstüne hala şapka koyamadım= yuh şimdi de hala’daki “a” larımın şapkası eksik) ederseniz, bahtiyar (son a’nın üstünde şapka olmalıydı galiba) olacağım.

    Şükür yazabildim….

  14. Selamun Aleyküm Candan Abla;

    Ablşa biz sana geldiğimizden değilde hani bizim gibilerde var diye yazdım öyle :D Gelirsekte ayağımızın altına halı isteriz. Artık halıları atarsan biz gelirsek sonra komşudan falan halı istersin :D

    Allah’a emanet ol…

  15. Edip bey,

    Turkce klavyede SHIFT ile 3 tusuna (harflerin yukarisindaki siradakinden bahsediyorum) beraber bastiktan sonra a, u, o, i tuslarina basarsaniz bunlar sapkalanir.

    â ô î û gibi.

  16. Tutamıyorum kendimi :))))))

  17. vecihe kendini tutmak zorunda değilsin zaten
    :)

    Bilmemek ayıp, öğrenmemek daha ayıp …..

    â Î Ô â ô û â â ^^âaaaaA3A33aaaa3Aa33A3a3AâA3âÂÂ3A3A

    birlikte basma işi biraz yorucu alıyor ama,

    iş yarıyoooooooorrrrr……..

    ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM “Muzmin Anonim”

    hem de çôk…

  18. Bende diyordum nasıl olsa yakın zamanda evlenecez, bi ton halı alim de koyayım bi kenara. Bak şimdi halılara bu kadar insanfsız davranan birini görünce bi kez daha düşünmeye yöneldim. Ama madem “halısızlık” fikrini aşılamaya çalışıyorsun yurdum insanına, bi zahmet hatun kişiyi de bu konuda ikna etme görevini de üstlensen?

  19. züper,
    döncem ben sana. :) duyan da benle evlenecen sanır, ya da ayrıldığımızı falan.. :))

  20. Öğrencilik hayatı içerisinde ev değiştirmek çok olur. Bende bu sene şiddetli geçimsizlikten =) başka arkadaşların yanına geçtim. Geçtim geçmesine de ev büyük kanyon gibi maşallah. Gören hayvan mezarlığı sanar. Marleyler kalkmış içi boşalmış ve hatta ev sahibinin dahiyane çözümü olan delikleri gazetelerle doldurup koli bandıyla bantlanma olayına dahi girilmiş. Bütün bunlar için çareyi halılarda ve halıfleks denen garip olayda buldum. Bakın halıların bir faydası da inşaat çukurları için kamuflajmış demek ki. Ama bu seferde kedimin tüyleri gözüme batıyor çok fena. Önceden hiç değilse duvar köşelerinde topaklaştıklarında dikkatimi çekiyordu. =) Yok canım pis bir adam değilim. Öğrencilik hayatında büyük kanyonlar, tüy topakları, sigara izmaritleri ve bira şişeleri annelerimizin her yere yerleştirdiği dantel işlemeler gibidir. Saygılar…

Bir Cevap Yazın

